zaterdag 5 november 2011

Kopje koffie glazenwasser?

Het eerste wat ik zo ongeveer doe als ik op mijn werk aan kom is een bakje koffie nemen, ik heb altijd het gevoel dat ik pas echt wakker wordt als ik dat eerste bakkie naar binnen heb gewerkt, met mij nog velen, maar heb je weleens ervaren dat het ochtendgapen stopt na een bakje koffie? Er zijn dus meer mensen die dat ervaren, best grappig he! Niet dat gapen er volgens mij een echt verband mee heeft omdat je gaapt om het zuurstofgehalte in je bloed te verhogen... goed das een ander verhaal (leuke link over gapen btw: http://www.hoewerktmijnlichaam.nl/antwoord/waarom-gapen-mensen), maar omdat koffie eigenlijk zo'n doodnormaal "gebruik" is en ik een redelijke fan ben (en nee niet alleen dat geweldige bakkie van de Starbucks ;-)) wilde ik er wat meer over weten en uiteraard vertellen! Ik heb wat leuke feitjes opgezocht...


Zoals mijn eerste kopje koffie van de dag eruit ziet ;-)

De vraag de denk ik vaak wordt gesteld is "Is koffie nou echt goed voor je?" Het kan vrij verslavend werken, ze zeggen wel dat koffie vocht onttrekt aan je lichaam. Sommigen drinken zoveel koffie per dag (moet je denken aan 10-20 kopjes per dag) dat als ze minder of geen koffie drinken, hoofdpijn tot gevolg heeft,  ik heb het even nader onderzocht maar er is een onderzoek geweest dat het vaak tussen de oortjes zit ;-) bij anderen verdwijnt zelfs de hoofdpijn als ze stoppen met koffie drinken... alles heeft wel te maken met cafeïne en de doorbloeding in de hersenen. Maar terug op de vraag is het nou goed voor je?
Met mate wel (vooral als je net als ik van siroopjes, suiker en melk in de koffie houd, want die dikmaakertjes gaan rechtstreeks naar mijn buik en billetjes en das toch wat minder ;-)), het kan zelfs goed zijn, het kunnen zelfs klachten van depressiviteit verminderen bij (oudere) vrouwen. Ik heb onderaan het artikel nog wat voor-en nadelen geplaatst.






De koffiebessen zoals ze groeien aan de plant :-)

Even een stukje geschiedenis....
Koffie wordt in meer dan 70 landen wordt verbouwd en de meeste koffieplantages komen voor in een brede tropische zone om de evenaar, die de koffiegordel wordt genoemd.
Koffie werd in de 17e eeuw vanuit het Midden-Oosten via Turkije in Europa geïntroduceerd. In het Midden-Oosten was koffie drinken aan het eind van de 15e eeuw een dagelijks ritueel dat deel uitmaakte van de samenleving. Arabieren worden dan ook beschouwd als de eerste koffiedrinkers. Ontdekkingsreizigers komen aan het eind van de 15e en 16e eeuw in het Midden-Oosten terecht en bezoeken daar de koffiehuizen. Er doen diverse legendes de ronde. Want er wordt een drank geserveerd die in staat is om vermoeidheid en slaperigheid te verdrijven en die ook nog lekker van smaak is. Dat intrigeert de Europeanen. Handelaren zien daar wel iets in en laten voor de eerste keer in 1615 een schip met koffie uit Turkije naar Europa varen. In de eeuwen daarna verovert koffie z'n vaste plek binnen onze culturen. 

De voordelen:

Het is wetenschappelijk bewezen dat koffie geestelijke prestaties verbeteren kan (nu weet ik dus waarom dat eerste kopje per dag ;-))
Één kopje koffie kan helpen om de verwerking van informatie te verhogen. De cafeïne die in koffie zit is een bekend stimulerend middel dat alertheid, aandacht en waakzaamheid bevordert.
Koffie is rijk aan antioxidanten die oxidatie, een proces dat schade aan cellen toebrengt en bijdraagt aan de vergrijzing, voorkomen. Dus ook aan onze schoonheid is gedacht ;-)
Naast al deze voordelen hebben wetenschappelijke studies aangetoond dat het regelmatig drinken van koffie kan helpen om het risico van de ziekte van Parkinson te verminderen en mogelijk beschermt tegen het ontstaan ​​van type 2 diabetes, levercirrose, galstenen, nierstenen en de ziekte van Alzheimer.
De nadelen:
Het veelvuldig verbruik van ongefilterde koffie kan het slechte cholesterol verhogen. De twee cholesterolverhogende stoffen cafestol en kahweol die worden aangetroffen in koffie, zijn ook al met hart-en vaatziekten geassocieerd. Daarnaast kan koffie het risico van osteoporose verhogen en brandend maagzuur en een lichte uitdroging veroorzaken. Daarom kun je in ieder geval wel beter een glas water drinken tezamen met je kopje koffie. 
Wil je nou meer weten over koffie, kijk dan eens op deze site: http://koffie.info/content/

Drink jij koffie en hoe drink je het het liefste?

2 opmerkingen:

  1. Ik krijg spontaan zin in koffie haha. Ik vind af en toe een kopje koffie wel heel lekker. Ik doe er altijd melk en suiker in :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. The first cup is so cute !
    If you're interested in French fashion, you should check out my blog, and maybe follow it if you like it and wanna be the first to know when I post ;)
    See ya soon !


    xx




    www.coralieslooks.com - FRENCH FASHION BLOG

    BeantwoordenVerwijderen