maandag 2 juli 2012

DIY: Biedermeier boeket

Ok de naam klinkt vrij oudbollig (tenminste dat is mijn mening haha!) maar een biedermeier boeket is en blijft erg mooi! Je hebt er vaak ook langer plezier van als gewoon bloemen in een vaas, die gaan na een week al hangen, en bij zo'n opgemaakt boeket kun je eventueel de bloemen vervangen of in laten drogen.
Ik ben echt dol op bloemen en koop toch wel iedere week 1 of 2 bossen die ik zelf schik in de vaas.
Deze keer heb ik gekozen om een biedermeier te maken en erbij een uitleg gemaakt, kijk je mee?




Wat voor bloemen heb ik gekocht:
4 roze rozen
9 witte rozen
1 hortensia
2 papaverbollen 
2 ornithogalum bollen


Als eerste leg je een blok (bloemen)oase in een emmer met water zodat ie het water goed opzuigt. Qua merk is Oasis wel een van de beste, deze kun je gewoon in de bloemenwinkel kopen.



Ik heb gekozen voor een ovaalvormige grijs/witte schaal. Omdat de meeste potten en schalen hand gemaakt zijn is het wel handig om plastic of een vuilniszak in de schaal te doen. Bij potten die machinaal gemaakt zijn hoeft dit niet, deze zijn geperst en aan de binnenkant geglazuurd, je herkent dat toch wel vrij snel.



Vervolgens leg je het volledig in water gedrenkte blok oase in de schaal indien ie iets te groot is kun je het met een mesje bijsnijden. Je knip het plastic af en krult het om zodat het mooi weggewerkt is in de schaal.



Bij een biedermeier werk je vanuit het midden, het is de bedoeling dat je een half bolletje gaat maken, ik heb gekozen om de hortensia in het mideen te plaatsen en daarna de rest opgevuld met de overige bloemen.



Knip of snijd de bloemen op maat, let op dat je vooral bij rozen ze schuin afsnijd, vervolgens verwijder je de overtollige blaadjes. Wanneer je ze in de oase steekt probeer dan eerst even te voelen of de steel stevig genoeg is, anders knakt de bloem en dat is zonde. Je kunt bv eerst een gaatje steken met een stevige steel.



Je kunt evt nog wat grote bladen ter opvulling gebruiken, ik heb 2 bladen van de hortensia dubbel gevouwen en aan de zijkanten erin gestoken.

En voila, het boeket is klaar!


Voor de bloemen en de oase was ik ±16 euro kwijt, valt mee toch? :-)
Oja tip van flip: vergeet niet af en toe wat water bij te vullen...


Zouden jullie zelf zoiets voor in huis of op je kamer maken?



4 opmerkingen:

  1. Heeel moooi! Precies alsof het vanbij de bloemisterij komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awww.. lief! Thx voor je reactie meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. goh ik ben helemaal verliefd op je bank :) Ik heb iets vergelijkbaars maar dan in het knalpaars :) Denk dat wit hier niet lang wit zou blijven... :S Prachtig boeket!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hihi thx Crystal! Is ook echt mijn paradepaardje in huis :D Opzich valt het mee, ik heb 'm nu 3 jaar en is nog steeds mooi

    BeantwoordenVerwijderen