donderdag 27 maart 2014

Recept: Triangel met stukjes biefstuk, spinazie en knapperige aubergine


Ik stond vandaag (gisteren dus ;-)) bij mijn favoriete bakkerij Nagelkerke (de eigenaar was onlangs een week te zien bij het televisieprogramma "Smaken Verschillen") en kocht daar... ook een favoriet... een triangel broodje met zongedroogde tomaatjes. Echt een lekker vers en knapperig broodje! Nadat het broodje me aanstaarde vanaf het keukenblad en ik zat te verzinnen wat te eten die avond ben ik even in mijn koelkast gaan neuzen. Ik kwam dus op het volgende uit: stukjes biefstuk gemarineerd in olijfolie, kruiden en sesamzaad met gebakken champignons, sjalotjes en spinazie en als topping knapperige gepaneerde aubergine plakjes en mayonaise-gedroogde tomaat dressing.

Wat heb je nodig voor 1 persoon:
1 triangelbroodje (of bijvoorbeeld 2 grote sneden olijfbrood)
1 biefstukje
2 handjes verse spinazie
2 grote (of 4 kleine) champignons
2 sjalotjes (of een halve ui)
1 aubergine (waar je 5 plakjes van schaaft)
1 ei (eigeel)
paneermeel of (1 boterham die gedroogd is)
half teentje knoflook
sesamzaad
zongedroogde tomaatjes op olie
mayonaise (biologisch)
olijfolie
zout


Snijd de biefstuk in stukjes en marineer deze met het sesamzaad, de knoflook, een beetje olijfolie en wat zout. Ik heb gebrande sesamzaad genomen maar je kunt ook onbewerkte sesamzaad nemen.



Snijd vervolgens de sjalotjes en de champignons.




Schaaf vervolgens de aubergine plakjes. Ik heb een kaasschaaf genomen en ongeveer 5 plakjes geschaafd. Het ei gesplitst en de plakjes met eigeel ingesmeerd vervolgens door de paneermeel gehaald en besprenkelt met wat zout.
Ik heb zelf mijn paneermeel gemaakt (tip van moeders) droog een boterham (ik heb speltbrood ervoor genomen) en maal 'm fijn, simpel he! :-) 




Ondertussen heb ik de gepaneerde aubergines gebakken in de pan totdat ze een bruin en knapperige laagje hebben gekregen en tevens de stukjes biefstuk gebakken, dit hoeft maar heel even.



Na wat olijfolie verhit te hebben in de pan heb ik de champignons en de sjalotjes toegevoegd, even een paar minuutjes totdat ze een mooi bruin kleurtje krijgen en vervolgens de spinazie toegevoegd. De spinazie hoeft maar heel even gebakken te worden dan verliest het nauwelijks vocht en blijft de spinazie ietwat knapperiger.

De zongedroogde tomaatjes op olie had ik al eerder gepureerd tezamen met wat verse bieslook. Ik heb wat meer gemaakt want op de boterham of in een pastasaus kan dit ook erg lekker zijn. 1 theelepel van de mayonaise (ik heb biologische mayo gebruikt) en 1 theelepel van het tomatenprutje ;-) gemengd en voila, u bent klaar! Uiteraard alles op het broodje decoreren en je hebt een lekker maaltijdje!

See you soon xoxo Heidi


3 opmerkingen: